ΜΟΝΟ ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ ΜΕΝΟΥΝ ΖΩΝΤΑΝΟΙ # ΠΕΜΠΤΗ 04-12-2014 |ΩΡΑ 21.15 #

Οι Φίλοι Κινηματογράφου Λαμίας σας προσκαλούν την Πέμπτη 04-12-2014 ώρα 21.15, στο Δημοτικό Θέατρο Λαμίας στην προβολή της ταινίας “Only Lovers Left Alive” – «Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί» του πολυβραβευμένου Αμερικανού δημιουργού που έχει σφραγίσει με το έργο του τον σύγχρονο ανεξάρτητο κινηματογράφο, Τζιμ Τζάρμους.  Είσοδος ελεύθερη.

Μία δημιουργία που με την οπτική της και την ποιότητά της, αναθεωρεί το είδος των ταινιών βαμπίρ, λειτουργώντας ως αλληγορία για τη συντροφικότητα, την τέχνη αλλά και γενικότερα μία κριτική για τη σημερινή, δυσοίωνη κατάσταση της ανθρωπότητας.

Με φόντο το ρομαντικά ερημικό τοπίο του Ντιτρόιτ και της Ταγγέρης, ένας απομονωμένος μουσικός ο Άνταμ (Τομ Χίντλεστον), βαθιά απογοητευμένος από την ανθρωπότητα, επανασυνδέεται με την αισιόδοξη και αινιγματική του αγαπημένη Ιβ (Τίλντα Σουίντον).Η ερωτική τους ιστορία έχει αντέξει εδώ και αιώνες, αλλά το ειδύλλιο τους θα διαταραχθεί από την εμφάνιση της ανεξέλεγκτης μικρής αδερφής της Ιβ, της απρόβλεπτης Άβ (Μία Γουασικόφσκα). Θα καταφέρουν αυτοί οι σοφοί και εύθραυστοι χαρακτήρες να επιβιώσουν, όσο η σύγχρονη κοινωνία καταρρέει γύρω τους;
«Στην ταινία  τα βαμπίρ είναι μια δυνατή μεταφορά. Ένα όχημα για να μεταδώσω τις βαθύτερες προθέσεις της ιστορίας. Είναι μια ερωτική ιστορία, αλλά και η ιστορία δυο εξαιρετικών τύπων του περιθωρίου, που, δεδομένων των ασυνήθιστων συνθηκών, έχουν μια ιδιαίτερα διευρυμένη άποψη για την ανθρώπινη ιστορία. Τόσο στα απίστευτα κατορθώματα της, όσο και στις βάρβαρες αποτυχίες της. Ο Adam και η Eve είναι και οι ίδιοι μεταφορές της σύγχρονης ανθρώπινης κατάστασης. Είναι εύθραυστοι και επαπειλούμενοι, ευάλωτοι στις δυνάμεις της φύσης και στις κοντόφθαλμες τακτικές αυτών που έχουν εξουσία» Τζιμ Τζάρμους

Περιγράφοντας το σενάριο της νέας του ταινίας ο Τζιμ Τζάρμους, λέει χαρακτηριστικά:

«Το «Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί» είναι μια αντισυμβατική ιστορία αγάπης ανάμεσα σε έναν άντρα και μια γυναίκα, τον Adam και την Eve. Το σενάριο μου είναι μερικώς εμπνευσμένο από το τελευταίο βιβλίο που εξέδωσε ο Mark Twain με τίτλο The Diaries of Adam and Eve, αν και δεν έχει καμία άμεση αναφορά σε αυτό εκτός από τα ονόματα των χαρακτήρων. Αυτοί οι δύο εραστές είναι αρχετυπικά περιθωριακοί, κλασικοί μποέμ χαρακτήρες, εξαιρετικά ευφυείς και εκλεπτυσμένοι. Παραμένουν όμως απόλυτα εξαρτημένοι από τα ζωικά τους ένστικτα. Έχουν ταξιδέψει στον κόσμο και έχουν μοναδικές εμπειρίες, κυκλοφορώντας στις πιο σκοτεινές γωνιές της κοινωνίας. Και όπως συμβαίνει με την ερωτική τους ιστορία, έτσι και η άποψη που έχουν για την ανθρώπινη ιστορία πηγαίνει πίσω αιώνες ολόκληρους, γιατί συμβαίνει να είναι βαμπίρ.»

Trivia:

  • Σε αντίθεση με την εντύπωση των περισσότερων θεατών, ο Τζάρμους δεν ονόμασε τους δύο κύριους χαρακτήρες Αδάμ και Εύα από τους πρωτόπλαστους της Αγίας Γραφής αλλά, αναφερόταν σε σατιρικό έργο του Μαρκ Τουέιν «Τα ημερολόγια του Αδάμ και της Εύας». Σε συνέντευξή του στο Hollywood Reporter είπε ότι «Στα γυρίσματα της ταινίας συνειδητοποίησα πως η πρώτη εντύπωση του καθενός θα είναι η βιβλική αναφορά. Ωχ. Είναι πολύ αργά τώρα. Τι μπορώ να κάνω;»
  • Η λέξη «βαμπίρ» δεν χρησιμοποιείται σε όλη την ταινία.
  • Αρχικά υπήρχαν σκηνές δράσης στην ταινία αλλά όταν ο Τζάρμους κλήθηκε να προσθέσει κι άλλες αντιδρώντας τις αφαίρεσε όλες.
  • Η Εύα βγάζει εισιτήρια για την ίδια και τον Αδάμ με τα ονόματα «Daisy Buchanan» και «Stephen Dedalus» κύριοι χαρακτήρες του Φιτζέραλντ στο «The Great Gatsby» και του Τζόυς  «A Portrait of the Artist as a Young Man», αντίστοιχα.
  • Στην παραγωγή της ταινίας συμμετέχει η ελληνική εταιρία Faliro House, του Χρήστου Β. Κωνσταντακόπουλου.
  • Το φιλμ πραγματοποίησε την επίσημη πρεμιέρα του στη χώρα μας, στο 54ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, ως η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ και παρουσία του δημιουργού της.
  • …είναι ουσιαστικά μία ασυνήθιστη ιστορία αγάπης και παράλληλα, μία ερωτική επιστολή αφιερωμένη στην επί χρόνια σύντροφο του σκηνοθέτη, Sara Driver.
tumblr_n26qs6cuMN1reojfdo1_500 - CopyΠαραγωγή: Ράινχαρντ Μπρούντιγκ, Τζέρεμι Τόμας
Σκηνοθεσία/Σενάριο:Τζιμ Τζάρμους
Φωτογραφία: Γιόρικ Λε Σο
Μοντάζ: Αλφόνστο Κονσάλβες
Μουσική: Γιόσεφ βαν Βίσεμ
Πρωταγωνιστούν: Τομ Χίντλστοουν, Τίλντα Σουίντον, Τζον Χερτ, Μια Γουασικόφσκα
Διάρκεια: 123 λεπτά, Ηνωμένο Βασίλειο - Γερμανία - Γαλλία - Κύπρος - ΗΠΑ, 2013, Εγχρωμο
Καταλληλότητα: Κατάλληλο άνω των 15

Τα βαμπιρικά κλισέ δέχονται μετάγγιση φρέσκου αίματος στο Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί. Ο  Jarmusch παραδίδει μια παθιασμένη και αριστοτεχνικά κομψή μελέτη για την επιστήμη, τη μουσική, τον χρόνο και πάνω από όλα για την αγάπη. (Jonathan Romney,  SCREEN)

Πάντοτε ασυμβίβαστος ως προς το καλλιτεχνικό του όραμα, ο Τζιμ Τζάρμους χτίζει αυτή τη φορά το ιδιόρρυθμο κινηματογραφικό σύμπαν του με άξονα τον βαμπιρικό μύθο. Υπέροχοι στους πρωταγωνιστικούς ρόλους οι Τομ Χίντλεστον και Τίλντα Σουίντον, σαγηνεύουν την κάμερα και κατά συνέπεια τον θεατή που τους παρακολουθεί μαγεμένος. Άξιοι συνοδοιπόροι σε αυτό το ιδιόμορφο βαμπιρικό ταξίδι είναι και η Μία Βασισκόβσκα, με τον Τζον Χαρτ, σε δευτερεύοντες, αλλά καταλυτικούς για την εξέλιξη της ιστορίας μας, ρόλους…(Γιώργος Ρούσσος- tvxs)

Η μουσική, υπνωτική και καθηλωτική, σε underground ρυθμούς και υπογεγραμμένη από τον αβανγκαρντίστα μουσικό Ζόζεφ Βαν Γουίσεμ, παλαιότερο συνεργάτη του Τζάρμους, ενδύει το φιλμικό κείμενο καθιστώντας το εξαιρετικά ατμοσφαιρικό και αποτελειώνει μια ταινία που θα αιχμαλωτίσει ακόμη και τον πιο αδιάφορο θεατή.(Δήμητρα Γιαννακού-clickatlife)

H νέα, υπέροχη ταινία του Τζιμ Τζάρμους πατάει εξαιρετικά πάνω στην vampire genre μόδα, για να αφηγηθεί μία εντελώς διαφορετική ιστορία. Μια ιστορία αγάπης, πίστης. Μία ιστορία νίκης του περιθωρίου της τέχνης και της γνώσης απέναντι στη mainstream σαχλαμάρα του σήμερα.(Πόλυ Λυκούργου flix)

Διατηρώντας το cool, χιουμοριστικό κι εντελώς χαλαρό στιλ του μέχρι τέλους, ο Τζάρμους περιγράφει τη ρομαντική περιπέτεια των απέθαντων εραστών του με ηδονική χαλαρότητα, ένα υπνωτιστικό τέμπο κι ένα σκορ γεμάτο ροκ, μπλουζ και έθνικ ήχους. Από την πατρίδα της Motown (και του… Τζακ Γουάιτ ) Ντιτρόιτ, μια πρώην βιομηχανική πρωτεύουσα που πλέον έχει μετατραπεί σε πόλη-φάντασμα, μέχρι τη νυχτερινή, μυστικιστική Ταγγέρη­, μας ξεναγεί σε έναν κόσμο που γυρίζει σελίδα και αποχαιρετά μελαγχολικά τις ένδοξες ημέρες του. Και αυτό όχι φυσικά με βαρύγδουπη απαισιοδοξία, αλλά με κομψή και παιχνιδιάρικη διάθεση, σαρκασμό και συγκινητικό ρομαντισμό, καθώς στη νέα εποχή οι ερωτευμένοι (σούπερ άνετοι και σέξι οι Τίλντα Σουίντον και Τομ Χίντλεστον ) θα έχουν κατακτήσει ακόμη μία φορά την αιώνια ζωή (Χρήστος Μήτσης-αθηνόραμα)

onlyloversleft7Jim Jarmusch: γεννιέται στο Άκρον του Οχάιο το 1953. Αρχικά γράφεται σε σχολή δημοσιογραφίας, όμως σύντομα εγκαταλείπει το Άκρον και πηγαίνει στο Columbia University για να σπουδάσει αγγλική και αμερικάνικη λογοτεχνία. Στα πλαίσια μιας διαπολιτιστικής αποστολής επισκέπτεται το Παρίσι. Εκεί μαγεύεται από το Γαλλικό Κινηματογράφο, ενώ έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει και ταινίες μεγάλων δημιουργών από όλο τον κόσμο. Έτσι υποβάλει αίτηση για να εγγραφεί στο περίφημο κινηματογραφικό τμήμα του New York University. Όχι μόνο γίνεται δεκτός, αλλά καταφέρνει να δουλέψει δίπλα στον Νίκολας Ρέι («Επαναστάτης Χωρίς Αιτία») και να γνωρίσει τον Βιμ Βέντερς. Η σπουδαστική του ταινία, «Διακοπές Διαρκείας» (1980), που κόστισε ελάχιστα χρήματα βρίσκει διανομή στην Ευρώπη δύο χρόνια αργότερα αποκτώντας αμέσως φανατικούς θεατές. Το 1984 σκηνοθετεί το «Πέρα από τον Παράδεισο» και κερδίζει την Χρυσή Κάμερα πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργού στο Φεστιβάλ των Κανών. Οι επόμενες του ταινίες τον καθιερώνουν ως σπουδαίο ανεξάρτητο κινηματογραφικό δημιουργό. Το ύφος του επηρεασμένο από το Underground και τη σχολή της Νέας Υόρκης, καθορίζεται από λιτά εκφραστικά μέσα και ένα ιδιόμορφο πεσιμιστικό χιούμορ. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. έργα: Τα όρια του ελέγχου (2009), Τσακισμένα Λουλούδια(2005), Καφές και Τσιγάρα(2003), Ghost Dog: Ο Τρόπος των Σαμουράι(1999), Ο Νεκρός(1995), Μια Νύχτα στον Κόσμο(1991), Mystery Train(1989), Στη παγίδα του νόμου(1986), Πέρα από τον Παράδεισο(1984),    Διακοπές διαρκείας(1980) κ.ά.

Περισσότερα για τον Τζιμ Τζάρμους, μέσα από αποσπάσματα της συνέντευξης που παραχώρησε στη Λήδα Γαλανού για το flix.gr :

Για το πού βρίσκει τη δύναμη να συνεχίζει… «ανεξάρτητα» Αγαπώ τόσο το φιλμ, είναι τόσο όμορφο αυτό το μέσο αλλά αλλάζει, το σινεμά δυσκολεύει, ακόμα και τα τελευταία 5 χρόνια έχει γίνει ακόμα πιο δύσκολο να χρηματοδοτήσεις ταινίες. Δεν ξέρω τι να πω σε όσους προσπαθούν να κάνουν τώρα σινεμά χωρίς πόρους, εκτός από «keep going». Στην Ελλάδα έχετε αυτό το εκπληκτικό νέο κινηματογραφικό κύμα, υπάρχουν υπέροχοι κήποι σινεμά σ’ όλον τον κόσμο.

Για το mainstream και το underground Εγώ πάντα έβρισκα τα πιο ελκυστικά πράγματα έξω από το mainstream, τα περιθώρια με συγκινούν περισσότερο. Στο μήκος της Ιστορίας υπάρχει η mainstream κουλτούρα και το περιθώριο, συνήθως εκεί βρίσκεται το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Οπωσδήποτε κάπου εκεί βρίσκομαι κι εγώ. Αλλά υπάρχουν και πολύ πιο θαρραλέοι από μένα που σπάνε πολύ περισσότερους κανόνες, μετακινούν στ’ αλήθεια τα πράγματα και τους θαυμάζω πολύ. Δε θέλω να δείξω έλλειψη σεβασμού, όλοι οι τύποι σινεμά είναι απαραίτητοι, οι μικρές και οι μεγάλες ταινίες. Ο Τέρι Γκίλιαμ κάνει μεγάλες ταινίες και τις λατρεύω. Την εποχή του «Stranger Than Paradise» μου προσέφεραν μεγαλύτερα χολιγουντιανά πρότζεκτ, εμπορικά teen movies ενηλικίωσης, αλλά νομίζω δεν είχαν δει τις ταινίες μου, μόνο είχαν διαβάσει για μένα στο Variety. Κι από τότε κανείς δε μου προσέφερε τίποτα.

Για τη μουσική Μ’ αρέσουν πολλές διαφορετικές μορφές μουσικής, είναι η αγαπημένη μου τέχνη, η πιο δυνατή ανθρώπινη έκφραση. Μ’ αρέσει το νεοψυχεδελικό κίνημα, ακούω drone, trance, stoner, doom metal, underground hip hop, η ανάδυση της ψυχεδέλειας που σε μεταφέρει και σ’ αφήνει να αιωρείσαι και σ’ επηρεάζει αισθησιακά μ’ ενθουσιάζει. Αλλά… I like heavy rock’n’roll too.

Για το ανεξάρτητο σινεμά στην Αμερική και στην Ελλάδα Εξαρτάται απ’ το πώς ορίζεις το ανεξάρτητο σινεμά, στην Αμερική πια ο όρος έχει γίνει εργαλείο μάρκετινγκ. Εχουν αλλάξει τα πράγματα, έχει συντελέσει σ’ αυτό η παγκόσμια οικονομική κρίση, ο τρόπος διανομής, ο τρόπος που χρηματοδοτούνται τα φιλμ. Ισως, όπως γίνεται στην Ελλάδα, τα μικρά μπάτζετ να είναι το μέλλον. Στην ιστορία κάθε φόρμας, όπως και του ροκ εν ρολ, τα πάντα κινούνται σε κύκλους. Όταν ήμουν μικρότερος μας είχε κουράσει η ροκ των μεγάλων σταδίων. Αναζητούσαμε κάτι πιο αληθινό, πιο κοντινό μας κι έγινε, με αρχή τους Stooges, τους Sex Pistols, τους Ramones: τα πράγματα συμπυκνώθηκαν στα βασικά τους συστατικά. Δεν πρέπει να σε νοιάζει αν είσαι επαγγελματίας. Οφείλεις να ξεγυμνωθείς απ’ όλα. Πιο πολύ μ’ ενδιαφέρει να δω μια ταινία 200.000 δολαρίων ενός Ελληνα παρά τον Γκάτσμπι του Μπαζ Λούρμαν. Αυτό είναι το δικό μου γούστο, αλλά για μένα η τέχνη πρέπει να συρρικνωθεί στο στοιχειώδη λυρισμό της. Μπορεί η κρίση να κάνει κάποιο καλό, η Ελλάδα, η Ρουμανία, το Ιράν, είναι κήποι νέου σινεμά που αποκαλύπτονται εκεί όπου δεν περιμένεις ότι μπορούν να βρουν τον τρόπο, αλλά νάτο, συμβαίνει. Δεν είμαι προφήτης, αλλά μ’ αρέσει οι άνθρωποι να βρίσκουν τον τρόπο να εκφράζονται. Εχω μεγάλες ελπίδες, δεν μπορείς να εμποδίσεις τις φωνές, όπως και δεν μπορείς να τις βοηθήσεις με χρήματα.

Για την αιωνιότητα της Τέχνης Ο φίλος μου ο Άκι Καουρισμάκι, όταν τον ρώτησαν στις Κάννες, «πώς βλέπετε το έργο σας μέσα στο πλαίσιο της ιστορίας του σινεμά;», απάντησε, «Μην ανησυχείτε, η ιστορία θα ρίξει ένα πέπλο πάνω απ’ όλα αυτά.»

Son-Of-Lee-MarvinBonus trivia: Ο Τζιμ Τζάρμους είναι ιδρυτικό μέλος της μυστικής λέσχης «Sons of Lee Marvin» αφιερωμένη στoν Αμερικανό ηθοποιό Λι Μάρβιν. Η μόνη απαίτηση εισόδου στο κλαμπ είναι ότι κάποιος πρέπει να έχει φυσική ομοιότητα με το Λι Μάρβιν ώστε ευλόγως να μοιάζει με γιο του. Μέλη: Tom Waits, John Lurie, Richard Boes, Nick Cave,  Thurston Moore, Iggy Pop, Benjamin Biolay, Josh Brolin,  Neil Young, John Boorman.

Πριν από έξι μήνες Tom Waits ήταν σε ένα μπαρ κάπου στη Βόρεια Καλιφόρνια, και ο μπάρμαν είπε, «Είσαι ο Tom Waits, σωστά; Ένας τύπος εκεί θέλει να σου μιλήσει.»
Ο Tom πήγε στον πάγκο στη σκοτεινή γωνιά και ο τύπος που καθόταν εκεί είπε «Κάτσε κάτω, θέλω να σου μιλήσω.»
Έτσι ο Tom άρχισε να γίνεται επιθετικός, «Τι στο διάολο θέλεις να μου πεις; Δεν έχω ιδέα ποιος είσαι.»
Και ο τύπος είπε «Τι είναι αυτές οι μαλακίες με τους Γιους του Λι Μάρβιν;»
Ο Tom είπε «Λοιπόν, αυτό είναι μια μυστική οργάνωση και δε μου επιτρέπεται να μιλάω για αυτό.»
Ο τύπος είπε «Δεν μου αρέσει.»
Ο Tom είπε «Και τι σε νοιάζει εσένα;»
Ο τύπος είπε «Εγώ είμαι ο γιος του Λι Μάρβιν» – και πραγματικά ήταν. Νόμιζε πως το όλο πράγμα ήταν προσβλητικό, αλλά δεν είναι. Εχει γίνει από σεβασμό στον Λι Μάρβιν.
– Τζιμ Τζάρμους, σε συνέντευξή του στο Film Comment, Ιούνιος 1992.

onlyloversleft8«Η πρωταγωνίστρια Τίλντα Σουίντον καταθέτει τις απόψεις της για τη ζωή και το θάνατο, τους καλλιτέχνες και την αγάπη, τα είδωλα και την πραγματική της οικογένεια. Η Eve στην ταινία είναι πολύ κοντά στην καρδιά της. Οι καλλιεργημένες (ούτε στιγμή εξεζητημένες) απαντήσεις της, στέκουν σαν φάρος μπροστά στην επιδερμική πεζότητα των περισσότερων συναδέλφων της » Συνέντευξη στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη Lifo

Από όλες τις ατάκες της ταινίας, ποια είναι η αγαπημένη σου;
Τζιμ Τζάρμους: "Μπορείς ελεύθερα να κατουρήσεις στον κήπο..."
Advertisements