ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΣΤΟΝ ΩΚΕΑΝΟ # ΤΡΙΤΗ 13-1-2015 |ΩΡΑ 21.15 #

Οι Φίλοι Κινηματογράφου Λαμίας σας προσκαλούν στην πρώτη προβολή του νέου χρόνου την Τρίτη 13-01-2015 ώρα 21.15, στο Δημοτικό Θέατρο Λαμίας όπου θα προβληθεί η ταινία “Kapringen” – «Πειρατεία στον ωκεανό» του  Δανού Τομπίας Λιντχολμ. Είσοδος ελεύθερη.

Ο σεναριογράφος της ταινίας «The Hunt» του Τόμας Βίντερμπεργκ αλλά και της εξαιρετικής σειράς Borgen, σκηνοθετεί μια αγωνιώδη υπαρξιακή περιπέτεια με αφορμή μια πειρατεία. Το φιλμ σκιαγραφεί το μοντέλο της σύγχρονης πειρατείας, εστιάζοντας όχι μόνο στους ομήρους αλλά και στους διαπραγματευτές.

Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
Χρυσός Αλέξανδρος στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2012

Ένα δανέζικο φορτηγό πλοίο στο οποίο ο Μίκελ δουλεύει ως μάγειρας καταλαμβάνεται στον Ινδικό Ωκεανό από Σομαλούς πειρατές. Ο Πέτερ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ξεκινά ένα μαραθώνιο διαπραγματεύσεων, ενώ το αιχμάλωτο πλήρωμα περιμένει ανήμπορο τις εξελίξεις. Έτσι, ξεκινά ένα συναρπαστικό θρίλερ, σε δύο διαφορετικές, αλληλοεξαρτώμενες γωνίες του πλανήτη. Από τη μία το φυλακισμένο πλήρωμα του πλοίου περιμένει βοήθεια, κι από την άλλη οι εκπρόσωποι της εταιρείας, μέσα από τα πολυτελή γραφεία τους, προσπαθούν να μειώσουν τα λύτρα κερδίζοντας χρόνο κα παρατείνοντας την αγωνία.

Παραγωγή: Ρένε Εζρα, Τόμας Ραντούρkapringen1
Σκηνοθεσία: Τομπίας Λίντχολμ
Σενάριο: Τομπίας Λίντχολμ
Φωτογραφία: Μάγκνους Νόρντενχοφ Γιονκ
Μοντάζ: Ανταμ Νίλσεν
Μουσική: Χίλντουρ Γουόναντότιρ
Πρωταγωνιστούν: Πιλού Εσμπέκ, Σόρεν Μάλινγκ
Διάρκεια: 99 λεπτά | Δανία, 2012, Εγχρωμο

Η ταινία αγγίζει το ζήτημα της σύγχρονης πειρατείας, όχι για να καπηλευτεί την επικαιρότητα, αλλά για να σχολιάσει με λιτό και ευθύβολο τρόπο την αξία της ανθρώπινης ζωής στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων του σήμερα. Η τοποθέτηση της πλοκής σε ρεαλιστικούς χώρους και η επιλογή ανθρώπων που έχουν υπάρξει όμηροι στο παρελθόν σε ρόλους κλειδιά, καθώς και η χρήση της παράλληλης αφήγησης, παραγκωνίζουν την ευκολία του εντυπωσιασμού χτίζοντας ένα αυθεντικό και συνταρακτικό θρίλερ. clickatlife

Αυτό στο οποίο συμπυκνώνεται τελικά η ουσία του φιλμ, δεν είναι τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από μια συναρπαστική διελκυστίνδα ηθικών ερωτημάτων και δύσκολων αποφάσεων, που ισορροπούν ανάμεσα στην ένταση ενός θρίλερ, στην αλήθεια ενός ντοκιμαντέρ και στο βάθος ενός σκληρού, μα όχι υπερβολικού δράματος. Γιώργος Κρασσακόπουλος – flix

Η ταινία του Tobias Lindholm είναι απλά αριστοτεχνική. Αν και καταπιάνεται με ένα δύσκολο θέμα και φυσικά κανείς δεν περιμένει να μάθει τα πάντα για τις σύγχρονες μορφές πειρατείας από μία ταινία, καταφέρνει να αναδείξει τις δυο τελείως διαφορετικές αλλά αλληλεπιδρώμενες πραγματικότητες που βιώνουν οι πρωταγωνιστές του, την κατάσταση πάνω στο πλοίο και την πορεία των διαπραγματεύσεων στα πολυτελή γραφεία της εταιρείας στην Κοπεγχάγη. Αμαλία Κουλακιώτη – CinemaNews

Σημείωμα σκηνοθέτη: «Πριν γεννηθώ ο πατέρας μου ήταν ναυτικός, αλλά δεν μου μίλησε ποτέ για αυτό. Ίσως γι’ αυτό η θάλασσα είναι πάντα στο μυαλό μου. Μετά τα περιστατικά πειρατείας των δανέζικων φορτηγών πλοίων  DANICA WHITE και CEC FUTUR το 2007 και το 2008, έγινα κοινωνός μίας πραγματικότητας που δεν γνώριζα μέχρι τότε. Μία πραγματικότητα όπου ναυτιλιακές εταιρείες υποχρεώνονται να διαπραγματευτούν απευθείας με τους πειρατές. Μία πραγματικότητα όπου οι πειρατές κερδίζουν εκατομμύρια δολάρια και οι ναυτικοί κρατούνται όμηροι για μήνες χωρίς να μπορούν να επηρεάσουν τη μοίρα τους. 
Δεν θα μπορούσα να κάνω μία ταινία για την αλήθεια της πειρατείας στον Ινδικό Ωκεανό, γιατί δεν πιστεύω ότι η αλήθεια υπάρχει. Αλλά θα μπορούσα να κάνω μία ταινία για τους ναυτικούς, τους πειρατές, τους προέδρους των ναυτιλιακών και τους συγγενείς. Γιατί αυτοί υπάρχουν. Και αν το «Πειρατεία στον Ωκεανό» δίνει την αίσθηση ότι τους αφορά, τότε είμαι πολύ κοντά στον στόχο μου.»
Tobias Lindholm, Κοπεγχάγη 2012

ΤΑ ΠΙΟ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Πιλού Ασμπέκ, που υποδύεται τον κυβερνήτη του πλοίου, αναλύει πώς αυτές οι συνθήκες επηρέασαν τα γυρίσματα: «Γυρίσαμε σκηνές στα ανοικτά της Κένυας για τρεις εβδομάδες. 6 μέρες γύρισμα κάθε εβδομάδα. Είχαμε μαζί μας πραγματικούς ένοπλους φρουρούς, γιατί βρισκόμασταν κοντά στη Σομαλία. Ήταν πολύ επικίνδυνο να μας συμβεί κάτι.
Είναι πολύ εύκολο να υποδυθείς αυτό το ρόλο, καθώς το περιβάλλον των γυρισμάτων ήταν ρεαλιστικό. Αυτός ήταν ο λόγος που τα γυρίσματα έγιναν σε ένα πλοίο, όπου ήδη είχε σημειωθεί πειρατεία. Αυτός ήταν ο λόγος που χρησιμοποιήσαμε το πλήρωμα που είχαν συλλάβει παλιότερα, πειρατές. Θέλαμε η ταινία να είναι τόσο ρεαλιστική, ώστε να μην χρειάζεσαι να υποκρίνεσαι για κάτι. Απλά να βιώνεις τις καταστάσεις»

TRIVIA
  • Κατά τη διάρκεια του γυρίσματος η παραγωγή είχε επιστρατεύσει οπλισμένους φρουρούς για να προφυλαχτούν από την περίπτωση της πειρατείας.
  • Με προϋπολογισμό κάτω από 2 εκατομμύρια ευρώ, ο Lindholm και η ομάδα του επιστράτευσαν νεαρούς Σομαλούς από την Μομπάσα για να παίξουν τους πειρατές και τους ναυτικούς.  Για να συμβεί αυτό ο σκηνοθέτης ζήτησε  άδεια από Σομαλούς αρχηγούς φυλών. «Μου έκανε εντύπωση γιατί νόμιζα ότι δεν θα ήθελαν να ειπωθεί μία ωμή ιστορία για την πραγματικότητα στη Σομαλία», σχολιάζει ο σκηνοθέτης. «Αλλά με θερμοπαρακάλεσαν να πω την ιστορία όσο πιο σκληροπυρηνικά γίνεται γιατί χάνουν τους νεαρούς άντρες τους, που νομίζουν ότι θα κάνουν περιουσία ως πειρατές».
  • Τα όπλα των πειρατών στην ταινία είναι όπλα που δανείστηκαν από την αστυνομία της Κένυας που είχαν πάρει από Σομαλούς πειρατές όταν τους συνέλαβαν στο λιμάνι. Σε κάθε της λεπτομέρεια η ταινία έχει όσο περισσότερο ρεαλισμό γίνεται.
  • Πολλά μέλη του πληρώματος που βλέπουμε στην ταινία είναι πραγματικοί ναυτικοί και  έχουν υπάρξει όμηροι.
  • Το 2007 ο Juma Mvita ήταν όμηρος για 111 ημέρες. Είναι ο πρώτος μηχανικός στο MV Rozen και παίζει ένα δεύτερο ρόλο στην ταινία.
  • Οι συνομιλίες μεταξύ των Σομαλών πειρατών και του Δανού Διευθύνοντα Συμβούλου στην Κοπεγχάγη είχαν ηχογραφηθεί ζωντανά στο γύρισμα με την ισχύουσα διαφορά ώρας  ανάμεσα στα δύο μέρη. Τα περισσότερα πειράγματα στο πλοίο μεταξύ των επιβαινόντων ήταν αποτέλεσμα αυτοσχεδιασμού.

kapringen7Tobias Lindholm: Γεννήθηκε στη Δανία. Σπούδασε σενάριο στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Δανίας, απ’όπου αποφοίτησε το 2007. Έχει γράψει αρκετά επεισόδια της δραματικής τηλεοπτικής σειράς The Summers (2008) και του, βραβευμένου με βραβείο BAFTA, Borgen (2009/2010). Συνεργάστηκε με τον Τόμας Βίντεμπεργκ στο σενάριο των ταινιών του Submarino, που κέρδισε το βραβείο Nordic Council FilmPrize, και The Hunt, που κέρδισε τα βραβεία Α΄ Ανδρικού Ρόλου (Mads Mikkelsen) και Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών το 2012. Συνεργάστηκε με τον Μίκαελ Νόερ στη σκηνοθεσία και στο σενάριο του R, πρώτη μεγάλου μήκους ταινία και για τους δύο, που τους χάρισε το βραβείο των Δανών Κριτικών Bodil καλύτερης ταινίας του 2011. Η ταινία Μια πειρατεία είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του.

Advertisements