Η ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ #ΠΕΜΠΤΗ 30-04-2015|ΩΡΑ 21.15 #

Το ευρωπαϊκό σύνολο του Μουσικού σχολείου Λαμίας και οι Φίλοι Κινηματογράφου Λαμίας σας προσκαλούν την Πέμπτη 30-04-2015 ώρα 21.15, στο Studio Project Photography* (Έσλιν 51, Λαμία) όπου θα παρουσιαστούν μουσικά αποσπάσματα από την «Όπερα της πεντάρας» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, σε σύνθεση Κουρτ Βάιλ και θα ακολουθήσει η προβολή του αριστουργήματος του κλασικού κινηματογράφου «Όπερα της Πεντάρας» σε σκηνοθεσία Γκεόργκ Βίλχελμ Πάμπστ.  Είσοδος ελεύθερη.

*Λόγω περιορισμένης χωρητικότητας, παρακαλούμε προσέλθετε εγκαίρως.

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Τραγούδι: Ευαγγελόπουλος Γιώργος (Πήτσαμ), Κουρτιάν Μελίσσα (παρουσιαστής), Σώχου Λυδία (Πόλυ) | Βιολί: Γιαννακοπούλου Άννα, Κοτρολού Άρτεμις, Ρίζος Παναγιώτης, Σταμούλης Κωστής, Σώχου Λυδία | Βιολοντσέλο: Βενγκιέλι Νάνσυ | Κοντραμπάσο: Συγγούνης Γιάννης | Φλάουτο: Κουρτιάν Μελίσσα, Σκάρλα Ελένη | Όμποε: Μπότη Σταυρούλα | Κλαρίνο: Τσιμέκας Αλέξανδρος | Σαξόφωνο: Χονδραλή Αναστασία | Κρουστά: Αλαφροπάτης Κωνσταντίνος, Καββαδίας Ορέστης | Πιάνο: Παπαποστόλου Μάιρα, Ευαγγελόπουλος Γιώργος, Παναγή Βασιλική, Χονδραλή Αναστασία
Μουσική Διεύθυνση-Επεξεργασία-Προσαρμογή μουσικού κειμένου: Ντελέζου Ειρήνη
Μουσική διδασκαλία: Γιαννακοπούλου Άννα, Μαυρή Εμμανουέλα, Μπότη Σταυρούλα, Ντελέζου Ειρήνη, Παπαμίχου Πέπη, Σταμέλλος Λεφτέρης
Επιμέλεια-μετάφραση γερμανικών κειμένων: Αλαφροπάτης Βαγγέλης
Σκηνική προσομοίωση: Μπούγα Περσεφόνη, Γιαννακοπούλου Άννα
Επιμέλεια ήχου: Ευαγγελόπουλος Γιώργος

Η ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ
Die Dreigroschenoper/ L’ Opéra de Quat’ Sous

Ογδόντα χρόνια μετά το γύρισμά της, η ταινία παραμένει ένα επίκαιρο, σαρκαστικό, σχόλιο για το σύγχρονο κοινωνικοοικονομικό σύστημα.

Σκηνικό: ο υπόκοσμος του Λονδίνου της Βικτωριανής Εποχής. Ο Μακίθ, αρχηγός μιας σπείρας, διασκεδάζει τα βράδια στα καπηλειά του Λονδίνου. Εκεί γνωρίζει την όμορφη Πόλι και αμέσως την ερωτεύεται. Αποφασίζει να την παντρευτεί την ίδια κιόλας νύχτα… Ο πατέρας της Πόλι, ο «άρχοντας των ζητιάνων» Πίτσαμ, εξοργίζεται μαθαίνοντας τον ξαφνικό γάμο της κόρης του, αφού αυτός την προόριζε για να δουλέψει στην επιχείρησή του. Οπότε και επιδιώκει την φυλάκισή του… Η Πόλι με τα λεφτά του Μακίθ ιδρύει μια τράπεζα και βάζει όλη την συμμορία για υπαλλήλους… όπως και τους δύο «ανταγωνιστές» και τον πρώην διευθυντή της αστυνομίας.

«Κυρίες και κύριοι σκεφτείτε, τι είναι η ληστεία μιας τράπεζας μπροστά στην ίδρυσή της και τι η δολοφονία ενός ανθρώπου μπροστά στην πρόσληψή του» Μπέρτολτ Μπρεχτ

Μια ειρωνική ματιά στον κόσμο του υπόκοσμου… Η αρχική μορφή του έργου γράφτηκε μόλις ένα χρόνο πριν το Κραχ του 1929, και αποτελούσε μία διασκευασμένη καυστική ματιά της πρωτότυπης «Όπερας του Ζητιάνου» του Τζων Γκέι, του 1728. Διατηρώντας το αρχικό σατυρικό και πανέξυπνο ύφος, ο Μπρεχτ κατάφερε να σατιρίσει με αιχμηρό και ιδιαίτερο τρόπο την αστική υποκρισία και με τη μουσική του Κουρτ Βάιλ μας παρέδωσε ένα από τα ωραιότερα μουσικά-θεατρικά έργα.

Η ταινία αποτελεί ορόσημο των πρώιμων χρόνων του ομιλούντος κινηματογράφου. Ο Παμπστ καταφέρνει να δημιουργήσει μια πολύ όμορφη οπτική αίσθηση του χώρου και του χρόνου στο βικτοριανό Σόχο του Λονδίνου. Ο σκιερός φωτισμός αναδεικνύει το στοιχείο της διεφθαρμένης κοινωνίας και τα τραγούδια μάς διασκεδάζουν με τον κυνισμό τους («Μακ ο Μαχαιροβγάλτης»), τον κυνισμό για την αφελή αγάπη («Το γαμήλιο τραγούδι των φτωχών»), το κυνισμό της ρεαλιστικής αγάπης («Το τραγούδι της Πόλυ»), τον κυνισμό του στρατού («Τραγούδι των κανονιών») και τέλος τον κυνισμό της απέχθειας («Η Τζένη των πειρατών»).

Παραγωγή: Σέιμουρ Νέμπενζαλ
Σκηνοθεσία: Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ
Σενάριο: Μπέρτολτ Μπρεχτ, Μπέλα Μπάλαζ, Λέο Λάνια, Λαντισλάους Βάιντα
Φωτογραφία: Φριτζ Αρνο Βάγκνερ
Μοντάζ: Τζιν Οσερ
Πρωταγωνιστούν: Στη γερμανική έκδοση: Ρούντολφ Φόρστερ,Καρόλα Νέχερ,Ράινχολντ Σούνζελ,Φρίτς Ρασπ, Βαλέσκα Γκέρτ, Λότε Λένια, Βλαντιμίρ Σοκόλοφ | Στη γαλλική έκδοση: Άλμπερτ Πρεχεάν, Ζακ Χενιό, Γκαστόν Μοντότ, Λούσυ ντε Μάθα, Μαργκό Λιόν, Βλαντιμίρ Σοκόλοφ
Διάρκεια: 112 λεπτά | Γερμανία, 1931, Ασπρόμαυρο
Διανομή: New Star

TRIVIA

  • Αρχικά είχε προταθεί ο Μπρέχτ για σκηνοθέτης, αλλά όταν αυτός άλλαξε το λιμπρέτο του και το έκανε ακόμα πιο αντικαπιταλιστικό, το αποτέλεσμα ήταν οι εταιρείες να τον διώξουν.
  • Αν και για τον Μπρεχτ, η εκδοχή του Παμπστ δεν ήταν «μια γροθιά στο στομάχι της μπουρζουαζίας» όσο ο ίδιος την είχε φανταστεί, δεν συνέβη το ίδιο με τη νεοσύστατο τότε ναζιστικό κόμμα που είδε την «Οπερα της Πεντάρας» ως μια άμεση απειλή του καθεστώτος και απαγόρευσε την ταινία δύο μιση χρόνια μετά την έξοδο της, το 1933 για να ξαναβρεθεί στην επικαιρότητα το 1948 όταν μια ομάδα κριτικών στις Βρυξέλλες την ψήφισε ως μια από τις δέκα καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Ηταν τότε που ο Τόμας Μπράντον, ένας θρυλικός αμερικάνος διανομέας της εποχής έψαξε σε ολόκληρη την Ευρώπη για να βρει κόπιες του φιλμ προκειμένου να προχωρήσει στην αποκατάσταση του, η οποία τελικά έγινε με τη συμβολή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και προβλήθηκε το 1960.
  • Το έργο αποτελεί ορόσημο του ομιλούντος κινηματογράφου και στην Ελλάδα, αν και πρωτοπαίχτηκε από το θίασο του Νίκου Χατζίσκου το 1962, με τον παραπλανητικό τίτλο «Ρομάντζο της πεντάρας», έγινε γνωστό το χειμώνα του 1975 σε μια θρυλική παράσταση στο θέατρο «Κάππα», σε σκηνοθεσία και διασκευή του Ζυλ Ντασσέν με τη Μελίνα Μερκούρη και τον Νίκο Κούρκουλο.

Ο Μπρεχτ την αποκήρυξε, η ναζιστική Γερμανία την απαγόρευσε, η «Όπερα της Πεντάρας» όμως ήταν προορισμένη ήδη από τη σύλληψη της να μείνει «θρυλική». 80 χρόνια μετά μπορεί να μην «ενοχλεί» το ίδιο, αλλά να που τελικά «ακούγεται» εξίσου δυνατά. flix

Advertisements