ΘΕΡΙΝΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2015 # «O Τρίτος Άνθρωπος» | Τρίτη 07-07-2015, ώρα 21.30 #

Οι Φίλοι Κινηματογράφου Λαμίας σας προσκαλούν στις υπαίθριες θερινές προβολές που διοργανώνουν  και φέτος το καλοκαίρι, στο λόφο Ισιαδάκι (δίπλα στο αναψυκτήριο).

Την Τρίτη 07-07-2015, θα προβληθεί η ταινία «Ο Τρίτος Άνθρωπος» (Τhe Third Man), μία από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του σινεμά (η κορωνίδα του Βρετανικού κινηματογράφου), σε σενάριο του Γκράχαμ Γκριν, με την ευρηματική σκηνοθεσία του Κάρολ Ριντ, υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία  και τη χαρακτηριστική μουσική του Αντον Κάρας. Ένα φιλμ νουάρ με την εντυπωσιακή εμφάνιση του Ορσον Γουέλς.

Μεγάλο βραβείο στο Φεστιβάλ των Καννών 1949
Καλύτερη ταινία στα Bafta
Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας 1951

Έχει ψηφιστεί Καλύτερη Βρετανική Ταινία όλων των εποχών από το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου και ως μια από τις Καλύτερες Αμερικανικές Ταινίες όλων των εποχών (λόγω της συμμετοχής του Αμερικανού Β. Selznick στην παραγωγή).

Ώρα προβολής: 9.30 μμ.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

ΕΝΑ θαυμΑσιο μεΙγμα πολιτικΟΥ θρΙλερ, περΙεργου ρομΑντζου, γοτθικοΥ μυστηρΙου, φιλμ – νουΑρ και εξπρεσιονιστικοΥ δρΑματος.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:

Βρισκόμαστε στην μεταπολεμική Βιέννη. Ο Holly Martins (Joseph Cotten) , ένας αποτυχημένος Αμερικανός συγγραφέας μυθιστορημάτων της Αγριας Δύσης, φτάνει στη Βιέννη, προσκεκλημένος του παλιού του φίλου Harry Lime (Orson Welles), που του έχει υποσχεθεί στέγη και μια ευκαιρία για δουλειά.  Σχεδόν αμέσως μαθαίνει ότι ο φίλος του σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό ατύχημα λίγο πριν την άφιξη του. Η περιέργεια αλλά και η βιασύνη των αρχών να τον διώξουν από την πόλη τον ωθούν στο να ερευνήσει αν ο θάνατος του Harry Lime ήταν στ’ αλήθεια ατύχημα η φόνος. Γνωρίζει τους φίλους του Ηarry, την κοπέλα του και έναν Άγγλο αστυνομικό επιθεωρητή και εμπλέκεται όλο και περισσότερο στην υπόθεση. Το μυστήριο μεγαλώνει συνεχώς, καθώς φαίνεται ότι στον τόπο του ατυχήματος εκτός από τους δύο φίλους του Harry, που τον σήκωσαν, υπήρχε και ένας τρίτος άνθρωπος, που ίσως είχε ρόλο-κλειδί στον περίεργο ατύχημα. Το μυαλό του νεαρού συγγραφέα αρχίζει να φαντάζεται διάφορα σενάρια ενώ σιγά-σιγά η αναζήτηση της αλήθειας εξελίσσεται σε μια ξέφρενη κούρσα προς μια σοκαριστική πραγματικότητα την οποία ο ήρωας αντιλαμβάνεται σταδιακά…

Παραγωγή: Κάρολ Ριντ, Αλεξάντερ Κόρντα, Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ
Σκηνοθεσία: Κάρολ Ριντ
Σενάριο: Γκρέιαμ Γκριν
Φωτογραφία: Ρόμπερτ Κράσκερ
Μοντάζ: Οσγουαλντ Χέιφενρίχτερ
Μουσική: Αντον Καράς
Πρωταγωνιστούν: Τζόζεφ Κότεν, Αλίντα Βάλι, Ορσον Γουελς, Τρέβορ Χάουαρντ
Διάρκεια: 104 λεπτά
Αγγλία, 1949, Ασπρόμαυρο

Η ταινία έκανε τέτοια εντύπωση με την αρτιότητά της που είχαν κυκλοφορήσει πολλά «ανέκδοτα» γύρω από το όνομά της. Ένα από τα πιο γνωστά θέλει τον Αμερικανό σκηνοθέτη William Wyler – και φίλο του Carol Reed – όταν είδε την ταινία, να παραξενεύεται τόσο πολύ από τη συχνή χρήση του κεκλιμένου πλάνου που έστειλε στον σκηνοθέτη ένα αλφάδι και του έγραψε: «Κάρολ, την επόμενη φορά που θα γυρίσεις ταινία, απλώς βάλ’ το αυτό πάνω στην κάμερα, εντάξει;»!

O σπουδαίος Κριτικός Κινηματογράφου Roger Ebert, είχε γράψει χαρακτηριστικά: «Από όλες τις ταινίες που έχω δει, αυτή ενσαρκώνει τη μαγεία του να πηγαίνεις σινεμά…»

Από τη μια πλευρά εξαιρετικό θρίλερ, με σκοτεινή πλοκή και αυξανόμενη αγωνία, που υπονομεύονται αλλά και εντείνονται από το θαυμάσιο χιούμορ που αντί για κωμικό ξέσπασμα, προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη ταραχή και ανησυχία. Από την άλλη πλευρά, ένα σπουδαίο υπαρξιακό δράμα για την ανθρώπινη κατάσταση. (Λήδα Γαλανού, flix)

CAROL REED

Ο Κάρολ Ριντ, άγγλος σκηνοθέτης, γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1906. Είχε ξεκινήσει ως ηθοποιός από έφηβος ακόμα, αλλά πέρασε στη σκηνοθεσία/παραγωγή. Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο υπηρέτησε στο Βρετανικό στρατό, αποκτώντας πολλές εμπειρίες που χρησιμοποίησε αργότερα σε ταινίες του. Η περίοδος των πιο δημοφιλών του ταινιών χρονολογείται στα τέλη της δεκαετίας του 40, και το περιεχόμενό τους αναφέρεται στην παρακμή της μεταπολεμικής Ευρώπης («Odd Man Out/Απόκληρος της κοινωνίας», 1947, «The Fallen Idol/Πρώτη απογοήτευση», 1948, «The Third Man/Ο τρίτος άνθρωπος», 1949, πάνω στο μυθιστόρημα του Γκ. Γκρην). Μετά το 1956, αναζήτησε την τύχη του στο Χόλιγουντ, γυρίζοντας ταινίες όπως το «Our Man in Havana/Κατάσκοπος στην Αβάνα», 1959, πάνω σε άλλο ένα μυθιστόρημα του Γκ. Γκρην, καθώς και το μιούζικαλ «Oliver!/Όλιβερ!», 1968, που του απέφερε τα βραβεία Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Έχει τιμηθεί με τον τίτλο του Σερ. Πέθανε από καρδιακή προσβολή το 1976 σε ηλικία 69 ετών. Θεωρείται ο επιφανέστερος Βρετανός σκηνοθέτης. Με την ταινία του, «Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ» είχε κάνει τόση επιτυχία, που την εποχή της προβολής της, θεωρούταν από πολλούς ως ο σημαντικότερος εν ζωή σκηνοθέτης!

ORSON WELLES

Ο Όρσον Ουέλς, γεννήθηκε το 1915. Όταν τελείωσε το σχολείο αρνήθηκε προτάσεις Πανεπιστημίων, για να συμμετάσχει ως ηθοποιός σε πειραματικό θέατρο στην Ιρλανδία. Ταυτόχρονα σκηνοθέτησε μικρές θεατρικές ομάδες. Το 1934 επιστρέφει στην Νέα Υόρκη και αρχίζει να παίζει σε θεατρικές σκηνές. Την ίδια χρονιά γυρίζει την πρώτη μικρού μήκους ταινία του, εμφανίζεται στο ραδιόφωνο και παντρεύεται. Το 1937 με τον βρετανό παραγωγό Τζον Χαουζμαν δημιουργούν τον θίασο Μέρκιουρι (Mercury) και ανεβάζουν ριζοσπαστικές παραστάσεις στην Νέα Υόρκη. Το 1938 συνταράσσει τους συμπατριώτες του και γίνεται διάσημος μέσα σε μια νύχτα σε όλη την Αμερική, με τον ρεαλισμό της ραδιοφωνικής σκηνοθεσίας του έργου του Χ. Τζ. Γουέλς «Ο πόλεμος των κόσμων». Με την ψευδαίσθηση ότι εξωγήινα όντα είχαν όντως εισβάλει στη Γη, ο κόσμος κατέβηκε πανικόβλητος στους δρόμους αναζητώντας καταφύγιο! Τον μίσησαν, αλλά είχε πετύχει.

Η φήμη που απέκτησε δεν άφησε αδιάφορο το Χόλιγουντ και το 1941 σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία (Πολίτης Κέιν). Περιέργως ο κινηματογράφος άφηνε αδιάφορο ως τότε τον Γουέλς, ο οποίος μάλιστα δεν είχε ιδέα από την πρακτική του. Ήταν ο διευθυντής φωτογραφίας Γκρεγκ Τόλαντ, που – σύμφωνα με τον ίδιο τον Γουέλς – τον βοήθησε να ξεπεράσει την ασχετοσύνη του μαθαίνοντάς του κινηματογράφο μέσα σε ένα μόλις απόγευμα! Αφομοίωσε με δημιουργικότητα την τεχνική των παλιών δασκάλων του κινηματογράφου και ανανέωσε την παραδοσιακή κινηματογραφική αφήγηση.

Ο Φρανσουά Τρυφώ είπε κάποτε ότι ο «Πολίτης Κέιν» είναι ίσως η ταινία χάρη στην οποία οι περισσότεροι κινηματογραφιστές αποφάσισαν να ξεκινήσουν την καριέρα τους. Αλλά η μεγαλομανία και η αστείρευτη φαντασία του Γουέλς δεν μπορούσαν να αντέξουν ένα σύστημα καταπίεσης όπως αυτό του Χόλιγουντ.

Μετά τη δεύτερη ταινία του – «Οι υπέροχοι Αμπερσον» – , που ξεπέρασε τον προϋπολογισμό παραγωγής της ο Γουέλς εξεδιώχθη. Η καριέρα του δεν «ανάρρωσε» ποτέ, αλλά εκείνος ποτέ δεν σταμάτησε να επιμένει… επηρέασε όσο κανείς άλλο τον κινηματογράφο και άφησε πίσω του, εκτός από τον «ΠΟΛΙΤΗ ΚΕΪΝ» πολλά αριστουργήματα, όπως τους «Υπέροχους Άμπερσονς», τον «Κύριο Αρκάντιν», την «Κυρία από τη Σαγκάη» και τον «Άρχοντα του τρόμου».

Advertisements